هند برای افغانستان دانشگاه کشاورزی می سازد

دولت هند تصمیم گرفته است که برای تقویت بخش کشاورزی و دامداری افغانستان دانشگاهی را با تجهیزات پیشرفته در کابل بسازد. با این که اقتصاد افغانستان بیشتر متکی به کشاورزی و دامداری است، زراعت در این کشور به دلیل کم بودن متخصصان کشاورزی و "ضعف" سیاستگذاری دولت در این بخش، پیشرفت چندانی نکرده است.
اما مقامهای دولت افغانستان می گویند آنان تلاش می کنند که با هموار کردن زمینه آموزشهای عالی در بخش کشاورزی و بالا بردن ظرفیت های کاری نهادهای دولتی در این بخش، زراعت این کشور را توسعه خواهند داد. مقامهای وزارتهای تحصیلات عالی و زراعت افغانستان می گویند تاسیس "دانشگاه کشاورزی کابل"، تا حد زیادی این کشور را برای رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.
اگر چه تاحال مشخص نیست که این دانشگاه توانایی پذیرش چه تعداد دانشجو را خواهد داشت، اما مقامات افغان می گویند که دانشجویان در این دانشگاه در رشته هاى کشاورزی، باغداری و دامداری آموزش خواهند دید. محمد عثمان بابری، معاون وزارت تحصیلات عالی افغانستان در گفتگویی با بی بی سی گفت در این دانشگاه استادان هندی و افغان تدریس خواهند کرد.
آقای بابری گفت: "یکی از خصوصیان این دانشگاه این باید باشد که برنامه درسی آن مطابق به ضرورت افغانستان باشد. همچنین برای این که هدف باشد، باید دارای یک سیستم باشد. این دانشگاه چتری خواهد بود برای تمام دانشکده های زراعت افغانستان." معاون وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفت که کار ساختن این دانشگاه دو سال را در بر خواهد گرفت و با هزینه ٢٥ میلیون دلار کمک کشور هند و با تجهیزات پیشرفته ساخته خواهد شد. به گفته او، کار ساختن این دانشگاه به زودی آغاز خواهد شد.
مقامات افغان می گویند با ساختن دانشگاه کشاورزی کابل، دانشجویان ۱۶ دانشکده مختلف از سراسر افغانستان نیز از تحقیقات علمی و آزمایشگاههای این دانشگاه استفاده خواهند کرد. این دانشگاه تنها دانشگاه اختصاصی در بخش کشاورزی خواهد بود که به کمک دولت هند در افغانستان ساخته می شود
دولت هند بعلاوه این، هر سال زمینه آموزشهای عالی را در رشته های مختلف برای حدود ۵۰۰ دانشجوی افغان در داخل هند فراهم می کند. آمار وزارت تحصیلات عالی افغانستان نشان می دهد که هم اکنون بیش ا ز پنج هزار دانشجوی افغان در ٤٤ کشور جهان مشغول آموزش هستند که نزدیک به ٧٠٠ تن آنان استادان دانشگاههای مختلف افغانستان اند.

هیچ نظری موجود نیست: