برندگان نوبل پزشکی 2009

سه دانشمند آمریکایی که کشف کرده اند بدن انسان چگونه از کروموزومهایی که حاوی رمز ژنتیکی مهمی است، محافظت می کند، مشترکا برنده جایزه نوبل پزشکی امسال شده اند. تحقیقات الیزابت بلکبورن، کارول گرایدر و جک سوزتاک نشان داده چگونه ممکن است از کروموزوم ها نسخه برداری کرد.
نتیجه این تحقیقات همچنین کمک کرده است دانش در باره پیری، سرطان و سلول های پایه بیشتر از گذشته شود. سه دانشمند آمریکایی کشف کرده اند که قسمت انتهایی کروموزوم ها، موسوم به تلومیرها، و آنزیمی که آنها را تشکیل می دهد (به نام تلومراز)، وظیفه نسخه برداری کروموزوم ها را بر عهده دارد.
موسسه کارولینسکا در سوئد، ضمن اعلام نام برندگان جایزه نوبل پزشکی سال 2009 گفت این سه دانشمند آمریکایی یک مسئله مهم زیست شناختی را حل کرده اند و نشان داده اند کروموزوم ها چگونه در جریان تقسیمات سلولی به طور کامل نسخه برداری و در مقابل انحطاط محافظت شود. الیزابت بلکبورن، از دانشگاه کالیفرنیا، و جک سوزتاک از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، یک زنجیره دی ان ای منحصر به فرد را در تلومرهایی کشف کرده اند که از کروموزوم ها در برابر انحطاط محافظت می کند.
خانم بلکبورن بعد از این کشف با کارول گرایدر، که در آن زمان دانشجوی دانشگاه بوده است، گروه تحقیق تشکیل می دهد تا در باره احتمال ارتباط تشکیل تلومر دی ان ای با آنزیمی ناشناخته تحقیق کنند. آنها تلومراز - آنزیمی که دی ان ای پولیمرازها را قادر می کند کل طول کروموزوم را نسخه برداری کند - کشف می کنند. تحقیقات سه دانشمند آمریکایی باعث شده است دیگر دانشمندان جستجوهای خود را برای کشف راه های جدیدی برای درمان سرطان آغاز کنند.
این امید وجود دارد که سرطان را با پاکسازی تلومراز درمان کرد. شمار زیادی تحقیق در این حوزه در جریان است. قبلا کشف شده بود که برخی بیماری های ارثی، از جمله چند نوع آنمی (کم خونی که ناشی از ناکافی بودن تقسیمات سلولی در سلول های پایه در مغز استخوان است)، ناشی از نقص در تلومراز است.

هیچ نظری موجود نیست: